Skip to main content

Picasso: The Early Years, 1892-1906



Nowhere has the early genius of the twentieth century's most prolific and influential artist been more clearly realized than in the extraordinary exhibition Picasso: The Early Years, 1892-1906, which premiered at the National Gallery of Art, March 30 through July 27, 1997. It then traveled to its only other venue, the Museum of Fine Arts, Boston, September 10, 1997, through January 4, 1998.

This was the most comprehensive survey ever assembled of works created by Picasso between the ages of eleven and twenty- five, including his famous Blue and Rose periods, prior to the advent of cubism. The master's early work is distinguished by a remarkable range of styles and techniques.

Organized by the National Gallery of Art and the Museum of Fine Arts, Boston, the show contained approximately 150 paintings, drawings, pastels, prints, and sculpture, including works that had never before been exhibited in the United States.

"Picasso: The Early Years, 1892-1906 examines a short period in Picasso's career characterized by innovation, brilliant draftsmanship, and a virtuosic succession of styles, ending with works of great monumentality," said Earl A. Powell III, director, National Gallery.

"This extraordinary assemblage of works tracing Picasso's development is unprecedented," said Malcolm Rogers, director, Museum of Fine Arts, Boston. "This exhibition reveals not only the beginnings of Picasso's early genius, but also the origins of the modernist movement in European art."

Pablo Ruiz Picasso, born in Málaga, Spain, on October 25, 1881, began to draw and paint around the age of seven and was registered in the School of Fine Arts in La Coruña in 1892. His real artistic training began in Barcelona three years later, a city to which he often returned after sojourns to Madrid and Paris, until he took up permanent residence in Paris in 1904.

Girl with Bare Feet


The exhibition begins with Picasso's academic studies of plaster casts and nudes and early portraits, such as Girl with Bare Feet (1895) from the Musée Picasso, Paris.

Spanish Couple before an Inn

His subsequent introduction to post-impressionist and symbolist painting is shown in such works as Spanish Couple before an Inn (1900) from the Kawamura Memorial Museum of Art and Moulin de la Galette (1900) from the Solomon R. Guggenheim Museum, New York.

Two Women at a Bar

Works from the artist's Blue period, named for the monochromatic palette he used to represent figures largely drawn from the socio-economic underclass in Barcelona and Paris, include the paintings Two Women at a Bar (1902) from the Hiroshima Museum of Art, Crouching Woman (1902) from the Art Gallery of Ontario, and La Vie (1903) from The Cleveland Museum of Art, as well as the 1904 etching The Frugal Repast.
Family of Saltimbanques

Distinguished by a palette of roseate hues, works in the show from Picasso's Rose period include the paintings Family of Saltimbanques (1905) from the National Gallery of Art, Washington, and Harlequin's Family with an Ape (1905) from the Göteborgs Konstmuseum, Sweden.
Woman with Loaves

By 1906, inspired by a trip to the Spanish Pyrenees, Picasso imbued his figures with a monumentality that can be traced to the reductive proportions of ancient and medieval Iberian sculpture. This is illustrated in such paintings as Woman with Loaves (1906) from the Philadelphia Museum of Art and Nude on Red Background (1906) from the Musée de l'Orangerie, Paris. The exhibition ends with this phase of Picasso's work, as his subsequent interests foreshadow a new epoch in the artist's career.

A 400-page fully illustrated catalogue entitled Picasso: The Early Years, 1892-1906 was published by the National Gallery of Art in paperback and by Yale University Press in hardback. It contains ten essays by Picasso scholars, arranged chronologically with color plates of early works by the artist, as well as an extensive chronology of Picasso's early life from 1881 to 1906.

Comments

Popular posts from this blog

Thực phẩm làm đẹp của Nhật Bản gồm những chất nào? 2019

Bắt đầu từ trên xuống dưới, với tóc, có thể dùng rong biển, vừng (mè), tôm và tía tô. Trong đó, tôm và tía tô rất hữu ích cho người bị rụng tóc, chúng còn làm tăng tuần hoàn máu ở da đầu. Rong biển và vừng thì làm cho tóc mạnh, dày, ấm, bóng. Với da thì dùng gạo đỏ, bo bo, đậu nành đen, tỏi, lá củ cải, nấm shiitake, đậu phụ, kiều mạch và củ sen. Ngoài việc làm đẹp da, các chất này còn có những công dụng khác. Ví dụ bo bo nếu ăn sáng hàng ngày thì da hồng hào, tỏi có tính kháng khuẩn rất tốt để chị viết thương ngoài da. Các chất khác cung cấp những vitamin quan trọng, kích thích sự bài tiết chất thải và chất độc, kích thích sự trao đổi chất và sự tuần hoàn máu, và cung cấp độ ấm. Thực đơn nên cân đối, không nên dồn dập ăn chỉ một loại thực phẩm trong một thời gian dài. Ngày nay các món ăn tinh chế ngày càng hấp dẫn khẩu vị khiến cho ngay cả người Nhật vốn xưa nay thanh mảnh là thế mà bây giờ cũng phổ biến hiện tượng phát phì. Khốn thay lại không có thực phẩm nào chống béo phì. Do đó ...

Philly Museum Acquires Major Works by Monet, Pissarro, Sisley, and Cassatt

The Philadelphia Museum of Art has acquired three important French Impressionist paintings by Claude Monet, Camille Pissarro, and Alfred Sisley, and a pastel by Mary Cassatt, the Pennsylvania native and American expatriate who became famously associated with Paris during the late 19th century. All of the works are gifts from Chara C. and the late John Haas, longtime supporters of the Museum. They include Path on the Island of Saint Martin, Vétheuil (1881) by Claude Monet (French, 1840-1926); Apple Tree in the Meadow, Éragny (1893) by Camille Pissaro (French, 1830-1903); Mooring Lines, the Effect of Snow at Saint Cloud (1879) by Alfred Sisley (French, 1839-1899); and Madame Bérard’s Baby in a Striped Armchair (1880-81) by Mary Cassatt (American, 1844-1926). Apple Tree in the Meadow, Éragny (1893) captures the fields and gardens around Camille Pissarro’s (French, 1830-1903) home in Éragny, a small village about 90 miles northwest of Paris. This focused study joins four other v...

Thắc mắc uống nước nhiều có bị béo không? 2019

Trước hết bạn phải nói rõ là uống gì? Chúng ta hãy điểm qua những thức uống và lựa chọn: Nước ngọt Hiện nay thị trường nước ngọt ở nước ta có hàng chục loại nước ngọt với những mẫu mã, bao bì phong phú, bắt mắt. Uống nước ngọt gây béo vì lượng đường vào cơ thể được nhanh chóng hấp thu và qua gan chuyển thành mỡ dự trữ. Một tác dụng nữa là khi vào máu, chất đường làm tăng một loại áp suất gọi là áp suất thẩm thấu khiến “Trung tâm khát” ở não bị kích thích. Bạn lại uống và tăng cân là thế. Nếu bạn nào ở vùng trồng mía, đến mùa thu hoạch được ăn mía thỏa chí, chẳng cần ăn cơm cũng béo, đúng không nào? Nếu thế bạn sẽ hỏi? Vậy tôi có thể uống nước đường không sinh năng lượng như aspartam có được không? Thưa bạn, đây là loại đường không sinh năng lượng thường để dành cho người tiểu đường nhầm đánh lừa cảm giác thèm ngọt. Khi biết chắc rằng nó chẳng cần cho bạn thì bạn tạo ra thói quen uống nước ngọt để làm gì chứ? Cà phê Nhiều chị có thói quen uống cà phê buổi sáng, có người uống một ng...